Stisykkel-satsing ga over 70 nye arbeidsplasser
Destinasjon Trysil har nylig gjennomført en kartlegging som viser at over 70 personer har fått jobb som direkte følge av destinasjonens stisykkel-satsing. Trysil er dermed på god vei til å bli en bærekraftig helårsdestinasjon, skriver destinasjonsselskapet i en pressemelding.
Det er bare tre år siden skibygda Trysil tok sats, og startet investeringene i sin nye sommersatsing, stisykling. Målsettingen for destinasjonen er å utvikle en helårsdestinasjon, som gir flere helårs arbeidsplasser. En kartlegging gjennomført av Destinasjon Trysil, blant 157 reiselivsrelaterte bedrifter, viser at over 70 personer har fått jobb i Trysil, som følge av stisykkel-satsingen.
– Dette antallet overrasket oss. Effekten av stisykkelsatsingen er kommet raskere enn vi turte håpe på, sier en fornøyd Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil.
Bærekraftig reiselivsutvikling
Trysil har lenge jobbet for en bærekraftig reiselivsutvikling. De fikk merket for Bærekraftig Reiseliv allerede i 2009, som et av de første reisemålene i Norge. Bedre utnyttelse av Trysils store infrastruktur er bærekraftig, og nå gir det også resultater, i form av flere arbeidsplasser.
– Det er en veldig god start på å etablere flere helårs arbeidsplasser og skape en mer bærekraftig reiselivsutvikling i Trysil. Kan flere som jobber her om vinteren også få arbeid om sommeren og høsten, skaper det grunnlaget for at de får helårsjobb, og dermed kan etablere seg i Trysil og stifte familie, sier en fornøyd Sanaker Lohne.
NHO Reiseliv, som lenge har hatt bærekraftig turisme på dagsordenen, er imponert over hva Trysil har fått til.
– Trysil har tatt et kjempesteg, fra vinterleverandør til helårsdestinasjon. En helårsbransje betyr at man i løpet av ett år klarer tilby helårslønn, selv om man må leve med hovedsesonger og lavsesonger. Dette krever fleksibelt arbeidstids-regelverk gjennom året, og at uker og måneder kan variere en god del, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
Gir grobunn for nyetableringer og investeringer
I fjor sommer hadde Trysil en økning på 44 prosent i antall kommersielle gjestedøgn. Mer turister i Trysil om sommeren og høsten, gir mange positive ringvirkninger.
– Vi er veldig fornøyd med at sykkelsatsingen gjør at nye virksomheter etableres i Trysil. I tillegg er det andre aktører som har turt å satse og investere i nye opplevelser, forteller Sanaker Lohne.
Bare halvveis i utviklingen
Til nå er det investert tolv millioner kroner i stisykkel-prosjektet i Trysil. Men utviklingen av Trysil som stisykkel-destinasjon er langt fra ferdig.
– De neste årene blir veldig viktig for den videre utviklingen. Vi har en fordel av å være først ute i Norge med å gjøre en helhetlig stisykkel-satsing. Men vi har fortsatt en vei å gå for å nå målsettingene om 100.000 nye kommersielle gjestedøgn som følge av stisykkel-satsingen, og dermed enda flere arbeidsplasser i Trysil kommune, sier Sanaker Lohne.
Destinasjon Trysil presiserer:
Kartlegging blant 157 reiselivsrelaterte bedrifter i Trysil. Resultatet viser ikke totalen, da vi ikke har fått svar fra alle og ikke alle bedrifter i Trysil er kartlagt.
De 70 stillingene fordeler seg på områder innen restaurant, aktivitetsbedrifter, handel, service og i Destinasjon Trysil SA.
Det er ikke snakk om 70 helårs arbeidsplasser, men at minst 70 personer har fått en stilling om sommeren og høsten på grunn av stisykkelsatsningen i Trysil.
Trysil har investert 12 millioner kroner i stisykkelprosjektet Trysil Bike Arena. Masterplanen for prosjektet er på totalt 25 millioner kroner. Nå jobbes det videre med å finne finansieringer for dette frem mot 2020.
Til nå har Trysil kommune, Hedmark fylkeskommunen og flere aktører i Trysil investert i prosjektet, sammen med Destinasjon Trysil som også driver prosjektet.
Foto: Sykling i Trysil er blitt stort, og det er sykling for hele familien som gjelder. Her fra Fjellrunden, en 13 kilometer lang tilrettelagt grusvei rundt Trysilfjellet. Fotograf: Hans Martin Nysæter/Destinasjon Trysil.